Dagen som förändrade hela världen

Ja, idag är det tio år sedan terroristattacken mot USA och
då bland annat World Trade Center förstördes. Just nu
sitter jag i soffan och kollar på SVT1 där dem har en
minnessändning om just detta och terroristdåd överlag.



Jag minns denna dagen för tio år sedan. Jag gick på gymnasiet.
Hade precis anlänt till skolan där jag går innanför portarna till
Sinclair och i kafeterian sitter/står alla och tittar på tvn som hängde
på väggen. Över sändningen på nyhetsmorgon som var på rullade
en remsa där det stod att World Trade Centers norra torn är träffat
av ett flygplan??? Det var något som verkligen inte gick in i mitt
huvud?!



Totalt doc 2762 av de ca 17 600 personer som befann sig i World Trade Center
under attacken. Och det var över 1000 kroppar som inte har kunnat identifieras.
Det är fruktansvärda siffror, helt ofattbart.

Händelseförloppet:
- Kl 08:46 (lokal tid) flyger American Airlines Flight 11 in i det
norra tornet av World Trade Center.
- Kl 09:03 flyger United Airlines Flight 175 in i World Trade Centers
södra torn.
- Kl 09:37 flyger American Airlines Flight 77 in i försvarshögkvarteret
Pentagon
- Kl 09:59 kollapsar det södra tornet av World Trade Center.
- Kl 10:03 havererar United Airlines Flight 93 på ett fält i Pennsylvania.
- Kl 10:28 rasar till sist det norra tornet av World Trade Center.

Allt gick så himla fort från det att första träffen kom tills tornen rasade!!

Just nu håller återuppbyggnaden utav World Trade Center på. Det
kommer vli fyra torn, ett museum och ett minnesmärke, Det högsta
tornet kommer att bli hela 541 meter och blir då USA högsta byggnad.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0