Mona Lisas leende

Ja, det är med den filmen jag ägnar min söndagskväll åt.
Underhållande film, bra gjord och bra skådespelare.
Jag gillar sådana här filmer, romantiska, drama med en
lite twist =)

Men jag kan inte sluta fundera över den här handlingen.
Det är en tjejskola under 1950-talet som filmen utspelar
sig på. Där tjejerna i ung ålder får lära sig att vara en bra
hurstru och hemmafru. Dem läser konsthistoria och språk
bland annat och sedan har dem även äktenskapslektioner!



Jag är glad att man i dagens samhälle inte förväntas sitta
hemma och passa upp sin man och inte satsa på någon
karriär. Att man direkt efter skolan inte förväntas hitta en
bra man och gifta sig för att sedan förbli sådan.

Hur mycket jag än älskar min man, och att passa upp på
honom med gester och presenter så hade jag aldrig kunnat
"bara vara hemmafru". Jag vill ha en egen karriär och ett
eget liv som då istället delas med en annan person.

Men tillbaka till filmen. Kort och gott. Jag tycker den är mysig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0