Rökning?

Jag förstår mig inte på folk som röker, som har det behovet.
Att andas in något som är livshotande? Vad är det som är så svårt att förstå?
SLUTA!

Rökning orsakar nära 7 000 dödsfall varje år. Hälften dör före 70 års ålder.

Visst jag köper att det är ett beroende, att det kan vara svårt att sluta.
Men när jag pratar med dom som har detta nikotinbehovet, tex min syster och mamma, så säger dom bara att om jag slutar äta godis så slutar dom röka. Att det är precis lika svårt att sluta röka som att sluta äta godis eller dricka cola eller vad som helst. Visst det köper jag med, det är svårt att bli av med ett beroende. Men sedan köper jag det då ändå inte för att jag får inte lungcancer av att äta godis. Att man dör av fetma för ett godisbeteende är FRUKTANSVÄRT sällsynt jämfört med dödligheten av rökning!



Varför vill du stoppa något dödligt i din mun? Jag förstår inte!


Jag har växt upp med en mamma som rökte dagligen och fortfarande röker.
Doften och stanken från hennes kläder fick mig at ALDRIG börja röka.
Som tur är min storasyster likadan, men min lillasyster har fallit för grupptrycket.

Oftast när nån tänder en cigarett går jag där ifrån. Det äcklas mig.
Nu vill jag inte säga att jag inte umgås med mina vänner som röker eller inte vill träffa dom.
Men jag avstår helst att hänga med dom ut för att röka...


"Rökning är en aktivitet där man andas in eller smakar på rök från brinnande material, oftast tobak. Det görs främst som en form av droganvändning eftersom förbränningen av de aktiva beståndsdelarna i droger gör att de kan tas upp genom lungorna. Tobaksrökning är den populäraste formen av rökning och utövas av över en miljard människor i de flesta samhällen. (Wikipedia)"



För en del människor är risktagande en viktig del av livet, och många rökare tror fortfarande att de med lite tur kan undvika skador. Men undersökningar visar att rökare både dör tidigare och är sjukare än andra. 


Snäll läsare, ni som röker, för er själva! Hitta ett sätt att bli av med beroendet!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0